Selvbehandling

 

Lær at sove på siden

Snorken forværres ofte, når man sover på ryggen. Lad din partner observere om du kun snorker, når du sover på ryggen. Du kan lære at sove på siden ved at gøre det ubehageligt at ligge på ryggen. Du kan f.eks. sy en tennisbold på din pyjamasryg. Derudover kan du holde en stor pude ind til dig for at undgå at du vender dig. Vi anbefaler SomnoCushion komfort, som sikrer at man sover på siden.

Sørg for et støvfrit sovemiljø

Snorken er ofte et symptom på andre forhold, hvilket kunne være en allergisk reaktion. Ved en allergisk reaktion bliver næseslimhinden betændt og hæver, hvilket delvist blokerer luftvejene og forhindrer korrekt vejrtrækning gennem de nasale luftveje. Sørg for at opretholde et støvfrit sovemiljø, herunder ikke mindst madrasser og sengetøj. Daglige næseskylninger vil medvirke til at mindske symptomerne. Vi anbefaler Nasaline næseskyller kombineret med Snooze næseudvider.

Forsøg at tabe vægt

Grunden til, at overvægt resulterer i snorken er, at fedt samles under tungen, i ganen og i svælget, så luften får sværere ved at passere, og de snævre luftveje er mere tilbøjelige til at vibrere. Blot et par kilos overvægt, kan være årsag til snorken og personer som har held med at tabe sig, oplever ofte en markant reduktion i deres snorken.

Undgå alkohol mindst 4 timer før sengetid

Alkohol får musklerne i svælget til at slappe af og kan foranledige obstruktiv søvnapnø (hvor vejrtrækning stopper for en kort periode under søvn) for personer, der ellers blot snorker. Derfor bør personer der snorker begrænse deres indtagelse af alkohol og helt undgå alkohol mindst 4 timer før sengetid.

Hold op med at ryge

Rygere har ofte snævre forhold i næse og svælg som følge af opsvulmede slimhinder og øget slimdannelse. Undersøgelser viser, at problemer med snorken forekommer dobbelt så hyppigt hos rygere som hos ikke-rygere.

Hold luftvejene åbne

Den hyppigste årsag til snorken er, at den bløde gane og tungeroden delvist blokerer luftvejen i svælget. Derfor vil en anti-snorkeskinne afhjælpe problemet i de fleste tilfælde.
 
Snorken kan også skyldes problemer med at trække vejret frit gennem næsen. Løsningen er i så fald, at lette vejrtrækningen gennem næsebor og bihuler.
Det er vigtigt, at luftvejene i både svælg og næse holdes åbne når vi sover.

Testen nedenfor er en hjælp til at finde ud af hvor luftpassagen er snæver (svælg eller næse) og dermed finde den optimale løsning på snorkeproblemet.

 

Tunge test

Tunge
  Stik tungen så langt ud som muligt og hold den mellem tænderne. Forsøg nu at frembringe en snorkelyd. Hvis snorkelyden bliver reduceret med tungen i denne fremtrukne position skyldes din snorken, at tungen og den bløde gane afslappes under søvnen og falder tilbage i svælget, hvorved luftvejene indsnævres.

Vi anbefaler: 
→ SnorBan anti-snorkeskinne
     
Mund test

Mund
  Åbn munden og frembring en snorkelyd. Luk nu munden og forsøg at frembringe samme snorkelyd. Hvis du kun kan snorke med munden åben så er hovedårsagen til din snorken, at du trækker vejret gennem munden, hvor luften ikke fugtes ordentligt. Tør luft overbelaster næse og luftveje, hvilket fører til vibrationer og snorken. Derfor er der snorkere, som har tendens til at snorke mere i vintermånederne, hvor luften er tør.

Vi anbefaler:
→ SnorBan anti-snorkeskinne
→ Kindbånd

Denne type snorken er ofte sammenkædet med mundtørhed, tandkødsproblemer og dårlig ånde.
     
Næse test

Næse
  Stil dig foran et spejl. Luk det ene næsebor med en finger. Med munden lukket ånder du ind gennem det åbne næsebor. Hvis næseboret kollapser når du ånder ind, så vil du have glæde af en næseudvider, som hjælper med at lette luftens vej gennem næseborene. Du bør teste begge næsebor på denne måde.

Vi anbefaler: 
→ Snooze næseudvider

Prøv nu at trække vejret gennem næsen, mens din mund holdes lukket. Hvis din vejrtrækning gennem næsen er besværet kan det skyldes en allergisk reaktion, hvor næseslimhinden hæver. Det besværer korrekt vejrtrækning gennem næsen.
 
Anbefaling:
→ Snooze næseudvider
→ Nasaline næseskyller

 

Flere årsager til snorken?

Ofte passer man ind i flere af ovenstående katagorier. F.eks. kan din snorken skyldes både at tungen afslappes under søvnen og at du lider af nasal stivhed. I så fald er løsningen en anti-snorkeskinne kombineret med næseskylninger og evt. en næseudvider.

Sorter faldende

4 vare(r)

  1. SnorBan anti- snorkeskinne fjerner eller reducerer snorken og forbedrer søvnkvaliteten. SnorBan har dokumenteret effekt og virker med det samme. Den giver en høj grad af komfort, da den formes individuelt til brugerens tandsæt. SnorBan er lavet af hypoallergent termoplast og i et let og slidstærkt design. Tilbud: Garanteret effekt eller pengene tilbage inden 30 dage!

    Levering 1 - 2 hverdage

    SnorBan® anti snorkeskinne
  2. Letter vejrtræningen gennem næsen, hvorved din snorken bliver reduceret. Udviklet i tæt samarbejde med medicinske eksperter i Sverige.

    Levering 1 - 2 hverdage

    Snooze næseudvider
  3. Afhjælper trængsel og irritation i næse og bihuler. Nasaline er et unikt patenteret produkt til næse udskylning, der er udviklet af svenske øre-næse- og halsspecialister.

    Levering 1 - 2 hverdage

    115,00 kr
    Nasaline næseskyller
  4. Elastisk anti snorke kindbånd som hjælper med at holde SnorBan på plads og munden lukket under søvnen. Dermed sikres korrekt vejrtrækning gennem næsen.

    Levering 1 - 2 hverdage

    149,00 kr
    Anti- snorke kindbånd

Sorter faldende

4 vare(r)